Lucrand in sens invers

press

De regula, un produs nou ia fiinta din dorinta de a rezolva o problema. De la o idee pentru care factorii decizionali implicati vor lua pulsul pietei. Astfel, se va decide daca intr-adevar ideea are potential si daca merita transformata intr-un produs finit.

La lansarea produsului respectiv – sau, dupa caz, la lansarea primei sale versiuni functionale – va fi dat un comunicat de presa, menit sa ajunga la publicul tinta. Comunicatul de presa va descrie produsul proaspat lansat si solutiile pe care acesta le aduce la un set de probleme existente. Aceasta descriere va fi facuta intr-un mod cat mai atractiv, menit sa atraga utilizatorii.

In cadrul companiei Amazon exista mai multe abordari inovatoare pentru produsele la care se lucreaza. Una dintre ele este cunoscuta sub numele de “working backwards” (lucrand in sens invers) sau “write your product’s future press release” (scrie viitorul comunicat de presa al produsului tau).

Mai exact, vorbim despre o abordare inversa fata de cea clasica. Si anume – se scrie un comunicat de presa inainte sa existe practic un produs.
Produsul – care exista la inceput doar in stadiul de idee – este prezentat unui public tinta ipotetic si i se descriu functionalitatile. Comunicatul respectiv trece pe la toti cei care vor lucra la proiect, pana cand ajunge intr-o forma finala. Daca e greu de scris, inseamna ca ideea viitorului produs nu a fost analizata / clarificata suficient – iar asta ar trebui sa ridice serioase semne de intrebare.

Odata ajuns intr-o forma finala, va servi drept referinta pe tot parcursul dezvoltarii produsului. Pe masura ce procesul de development se desfasoara, daca apare riscul devierii de la scopul initial al produsului (prin diverse modificari sau introducerea de functionalitati noi), intrebarea fireasca ce se va pune ar fi : construim de fapt ceea ce apare in comunicatul de presa folosit ca referinta? Daca raspunsul nu este un “da” hotarat, atunci analiza schimbarilor intervenite in proiect nu a fost corect facuta – ceea ce va ridica un alt semn de intrebare.

Aceasta abordare mi se pare ideala pentru startup-uri. Pentru ideile care se concretizeaza la inceput in MVP-uri (Minimum Viable Product) care vor trebui lansate cat mai repede, conditionate fiind de piata si/sau de investitori si care au un public tinta bine gandit de la inceput.

Totodata, cred ca scrierea viitorului comunicat de presa ar fi si un antrenant exercitiu de imaginatie pentru orice client care vine cu ideea unui produs nou. L-ar ajuta sa vizualizeze mai bine produsul final, sa-i finiseze specificatiile si ar da tuturor celor implicati in viitorul proiect o mai buna imagine de ansamblu.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *