Impactul lipsei de performanta

neperformantaPerformanta e importanta in orice industrie. De ea depinde profitul, in mod direct – si totodata soarta unei companii.
Produsele companiei respective sunt oglinda perfecta a performantei echipei (sau echipelor, dupa caz) care lucreaza in cadrul ei.

Totodata, performanta unei echipe este data de oamenii care o compun. Vor exista mereu oameni foarte capabili si motivati sa-si faca treaba, iar rezultatele muncii lor vor dovedi asta. Sa fie capabili tine de ei insisi, in primul rand. Sa fie motivati tine in mare parte (dar nu in totalitate) de companie. Un om capabil dar nemotivat nu va lucra la capacitatea sa maxima. Un om fara performante – dar motivat – va da tot ce poate, insa – in majoritatea cazurilor de acest fel – tot ceea ce poate nu va fi suficient, pur si simplu. Iar atunci inseamna ca avem o problema. Stiu, suna dur. Insa asta e realitatea.

De ce raman persoanele fara performante in cadrul echipelor, de multe ori? Motivele sunt diverse. Deseori, ajung sa-si atraga o anumita simpatie de-a lungul timpului. Devin parte din peisaj, pur si simplu – iar din acest motiv se renunta greu la ele. In alte cazuri se valorifica vechimea si nu productivitatea, ceea ce e fundamental gresit. O persoana neproductiva, dar cu o vechime considerabila (ani de zile) in cadrul companiei va avea rezultate considerabil mai slabe in comparatie cu cineva relativ nou, dar care e capabil sa-si faca bine treaba.
In alte cazuri, persoanele neperformante raman parte din echipa pe termen lung pentru ca managerii lor evita confruntarea directa, ceea ce reprezinta o alta greseala majora.

Care sunt dezavantajele ce rezulta din pastrarea in echipa a unei astfel de persoane? Sunt multe, din pacate. In primul rand, rezultatele slabe. Munca sa nu se va ridica la nivelul asteptarilor. Rezultate mai slabe inseamna calitate mai slaba a produsului si – intr-un final – profit mai mic. Clientii vor deveni nemultumiti, pe parcurs. Compania in sine va avea deci de suferit.
Greselile facute vor trebui deseori acoperite de alti membri ai echipei. Timpul petrecut de ei pentru repararea greselilor respective reprezinta timpul pe care nu l-au mai petrecut pentru rezolvarea taskurilor care le erau asignate. Asta le poate cauza intarzieri in orarul de lucru, iar aceste intarzieri vor atrage dupa sine anumite frustrari – care vor afecta rapid moralul intregii echipe, mai ales atunci cand ceilalti vor observa ca respectivul coleg neproductiv este menajat de superiori (adica nu se iau masuri in ceea ce-l priveste). Moral scazut inseamna productivitate scazuta, care inseamna rezultate mai slabe decat asteptarile, care inseamna calitate mai redusa a produsului final, care se concretizeaza in nemultumiri si feedback negativ din partea clientilor. Iar toate astea vor duce – negresit – la probleme de natura financiara.
Persoanele capabile au calitatea de-a se inspira reciproc. O echipa bine structurata si formata din astfel de membri va putea sa evolueze, in timp. Lipsa performantei nu-i inspira pe ceilalti. Nu intr-un mod pozitiv, cel putin.

Totodata, persoanele cu performante slabe consuma o parte importanta din timpul managerului. Pentru ca munca lor va trebui verificata mai des si mai in detaliu decat munca celorlalti.
Ca manager, daca nu iei masuri in ceea ce-i priveste pe cei fara performante – iti vei pierde in timp credibilitatea in fata echipei. Iar amanarea confruntarii directe nu va face problema sa dispara. Ba dimpotriva, o va amplifica. Nimeni nu e multumit cand trebuie sa repare in mod repetat greselile altuia si – cu atat mai putin – cand cel fara rezultate este menajat, nefiind confruntat in mod direct de catre manager.

Cei cu performante slabe vor ajunge probabil sa-si constientizeze situatia, in timp. Vor realiza lipsa productivitatii, insa la fel de bine isi vor da seama ca – tocmai din acest motiv – le va fi greu (sau chiar imposibil) sa se integreze in alta parte. Vor ramane probabil in cadrul echipei, insa vor fi frustrati si nemultumiti – iar aceasta atitudine se va rasfrange asupra celorlalti, foarte rapid.

Concluzia? Luati deciziile de management in functie de performante si actionati in consecinta. Intrebarea nu este daca performanta merita masurata. Desigur ca merita si e imperativ necesar sa fie asa. Mai degraba, intrebarea e – va permiteti sa n-o masurati? Va permiteti sa tineti persoane cu performante slabe in echipa, in timp?

Totodata, ceva extrem de important si care nu trebuie trecut cu vederea : performanta (respectiv lipsa ei) este deseori strans legata de domeniul de activitate. O persoana cu performante slabe sau inexistente intr-un anumit domeniu poate avea rezultate excelente in alt domeniu, in care se potriveste mai bine. Lipsa performantei nu este un capat de drum. Poate reprezenta doar o cotitura spre un alt drum, mai bun si mai neted.

3 Comments

  1. Jorjette January 22, 2017 Reply
  2. Jorjette January 22, 2017 Reply
  3. Lucian January 29, 2017 Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *