Ce este un “client bun”?

Perceptia asupra ideii de “client bun” depinde de perspectiva din care privim lucrurile. In functie de nivelul de la care se relationeaza cu un anumit client, aceasta perceptie difera.

Si totusi, ce fel de client e un “client bun”? E antonimul “clientului dificil”? Putem defini un client dificil si apoi, inversandu-i atributele, sa obtinem definitia clientului bun? Putin probabil. Iar motivul e acelasi : diferenta de perceptie. Un client poate fi “bun” pentru unii, “dificil” pentru altii – si vice-versa.

Pentru CEO, clientul bun…

  • … plateste bine.
  • … cunoaste valoarea serviciului primit si tine cont de ea, cand negociaza.
  • … plateste la timp. Nu amana la nesfarsit plata facturilor, invocand diverse motive – mai mult sau mai putin credibile.
  • … face recomandari altora, daca e multumit de serviciile primite. Iar in acest fel creste vizibilitatea companiei si contribuie totodata la cresterea numarului de clienti.

Pentru project manager, clientul bun…

  • … intelege proiectul. Inclusiv limitarile sale.
  • … comunica eficient, pe toata durata proiectului.
  • … este un bun colaborator, unul cu care se poate lucra eficient – de aceeasi parte a baricadei.
  • … argumenteaza, nu impune.
  • … e deschis la propuneri / sugestii pentru binele proiectului.
  • … stie sa prioritizeze.
  • … intelege impactul schimbarilor.

Pentru developer, clientul bun…

  • … ofera feedback constructiv.
  • … nu impune deadline-uri nerezonabile.
  • … cunoaste valoarea experientei.
  • … intelege ca estimarea e o “presupunere educata” – si nu trebuie tratata ca si un angajament.

Pentru client, clientul bun…

  • … este el insusi.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *